KennisBank Biologische Landbouw en Voeding
Actueel

Geavanceerd zoeken



maandag 23 maart 2009

Bedrijfsrestaurant als springplank : acceptatie van nieuwe biologische producten door introductie in de catering

Bron: Rapport LEI
Het LEI heeft onderzoek gedaan naar het overdrachtsmechanisme tussen de introductie van nieuwe producten in de catering (bedrijfsrestaurants) en de acceptatie van deze nieuwe producten door de consumenten. De centrale vraagstelling van dit onderzoek luidt: in hoeverre neemt de consument de consumptie-ervaring met een nieuw biologisch
product in de catering mee naar het eigen huishouden en welke omstandigheden kunnen deze overdracht faciliteren? Om deze vraag te kunnen beantwoorden is het project opgesplitst in twee onderdelen: een theoretisch raamwerk
met conceptueel model en een praktijkexperiment.


In Deel I van het rapport wordt een conceptueel model gepresenteerd dat als handvat dient voor de empirische toetsing. Deel II beschrijft een praktijkexperiment dat vervolgens het effect toetst. De belangrijkste resultaten hiervan zijn: (1) het aanbieden en promoten van de producten in de bedrijfskantine voor korte tijd heeft geen direct effect op de bekendheid en een beperkt effect op de aankoopintentie van deze nieuwe producten en (2) consumenten die in hoge mate openstaan voor en betrokkenheid tonen met (nieuwe) biologische producten, deze beter evalueren en eerder zullen kopen.


| Details | volledige tekst |

Geen opmerkingen: